Dagplejere og innovation

Fredag, 23/10/2009 03:34

LÆSERBREV
Af: Byrådskandidat (S) Tina Staun Sørensen, Aalborg Øst, skriver følgende læserbrev til Nibe Avis:

For nogle uger siden var jeg til klubmøde hos dagplejerne i den gamle Nibe Kommune i min egenskab af byrådskandidat. Jeg syntes, at det er meget vigtigt at høre kommunens medarbejderes syn på deres arbejdsplads og her kunne dagplejerne fortælle, at de til tider føler sig lidt fortabte og glemt af deres arbejdsgiver. Der er for langt fra lederne og politikerne og førstnævnte er ikke synlige nok. I stedet kommer beslutninger ofte som ”en tyv i natten”, dvs. uden forudgående dialog eller kommunikation fra kommunen og man forventer, at dagplejerne bare ”retter ind til højre”. 
I ethvert andet job ville dette uden tvivl skabe frustration, men jeg kan forestille mig, at for dagplejerne, der lægger deres eget hjem til rådighed for deres arbejdsgiver, kan det skabe yderligere utryghed - og ligeså for de forældre, der har børn i dagplejen.
Fra ledernes synspunkt, kan jeg godt se at dette må komme som en meget hård kritik, men jeg mener også, at hvis dette virkelig er den generelle opfattelse hos dagplejerne i Aalborg Kommune, så kan det altså ikke tages alvorligt nok.
Man er i Aalborg Kommune i gang med at udvikle ”Fremtidens Dagpleje”, som bl.a. tager dette emne op, og hvor dagplejerne har haft mulighed for at komme med deres forslag til en bedre dagpleje. Dette er en super idé, som virkelig skal udnyttes seriøst.
Jeg fik derfor også lov til at indlede mødet med en lancering af min idé om, at der i Aalborg Kommune skal indrettes et system, så kommunikation mellem medarbejdere, brugere og borgere i kommunen og politikerne og embedsværket kan bruges til systematisk at forbedre de kommunale services. Det er så vigtigt, at vi får inddraget kommunens medarbejdere og brugerne af de kommunale services i et struktureret samarbejde, om at forbedre kommunens tilbud – og endnu mere vigtigt, at vi sætter handling bag de fine ord, når vi inviterer medarbejderne til at komme med deres forslag.
Vi lever i spare-tider, hvor ressourcerne er knappe, men i stedet for at fokusere på, hvor trist det er, mener jeg, at vi bliver nødt til at innovere os ud af situationen! Og medarbejder- og brugerdreven innovation er løsningen i den offentlige sektor, for ingen anden organisation eller virksomhed i Danmark er så tæt på deres brugere som kommunerne er. Derudover er det jo en styrkelse af nærdemokratiet, at involvere så mange af vælgerne som muligt i udviklingen af de kommunale services – noget vi har trængt til siden strukturreformen. Forvaltningerne er blevet så store, at kommunikationslinjerne mellem medarbejderne i f.eks. dagplejen og politikerne er blevet alt for lang - og det kan ikke være sundt i en organisation, hvor det i sidste ende er politikernes ansvar, at kommunen som arbejdsplads fungerer.
Ved at inddrage medarbejdere og brugere (som nogle gange også er de samme personer) og bruge deres input til at innovere kan vi bringe mere værdi til de kommunale services og dermed højne serviceoplevelsen for både medarbejdere og brugere – og hvis vi er heldige, kan vi gøre det for det samme beløb som vi har i dag.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"