Ensrettede holdninger verden over fra Haubro

Af Maia Teilmann Frederiksen, Onsdag, 19/02/2020 10:00

HAUBRO: Eleverne tier, såsnart to fremmede fra projekt ”Coala” træder ind af døren med seriøse og langsomme skridt, der kan høres tydeligt og intenst.

De to er projektansvarlig Caroline Quarfot og projektmedarbejder Emil Boisen, og med et alvorsfuldt udtryk åbner Caroline Quarfot munden og uddyber det overbevisende “Coala” eksperiment for eleverne på Himmerlands Ungdomsskoles journalistlinje, der alle sidder med skeptiske blikke sigtet mod præsentationen, de to ”Coala” medarbejdere taler ud fra.

Forklaringen er et mål om skabe fred i verden, få klimakrisen under kontrol og ensrette alles holdninger ved at få mennesker til at stoppe med at stille kritiske spørgsmål, debattere og dermed være uenige.

Besøget på ungdomsskolen er der en bestemt gundt til. Med baggrundslyden fra knipsende kamera fortæller den hvid-kitlede Caroline Quarfot, at eleverne i seks måneder er blevet overvåget, at deres lærere skulle efter sigende skulle være robotter, og at der skulle være sket en fejl på deres skole i forhold til eksperimentet. De er simpelthen for uenige, har for mange forskellige holdninger og stiller alt for mange spørgsmål til autoriteterne.

Fejlagtig tankegang

Assistenten Emil Boisen fortsætter med at dokumentere alle tænkelige situationer ved at fotografere og filme, og de efterhånden normale lyde fortsætter derfor i baggrunden, mens testlederen introducerer en række forskellige tests, elevholdet skal udføre, før at det er muligt at fastslå deres fejlagtige tankegang og dens oprindelse.

De må rette ind og blive enige, ellers må der tages skrappere metoder som implantater af computerchipsi hjernen i brug.

Rollespil og overbevisningPludseligt og godt timet smider de to mystiske ”Coala” medarbejdere facaden og skifter ham. De er fra organisationen Frirummet - en ny debatform, i samarbejde med efterskoler, friskoler og højskoler og med støtte fra TrygFonden.

Frirummet er en vision om at forbedre den offentlige samtale, øge børn og unges demokratiske virkelyst og styrke befolkningens politiske tillid og håb.

Eleverne sidder måbende tilbagelænet på de sorte plastikstole i klasselokalet.

Efter den for eleverne chokerende men også lettende oplysning begynder snakken - efter en kort stund i eftertænksom stilhed - blandt eleverne.

Værste fiktive verden

Frirummet har valgt at fortælle om deres vision ved at lave eksperimentet “Coala” - den måske værst tænkelige fiktive verden uden plads til meningsudveksling og fri debat. Eleverne sidder alle tilbage med en overraskende følelse i kroppen. Selvom de til sidst har gennemskuet det overbevisende rollespil, var der i lang tid ikke nogen, som sagde ”Coala” imod.

Løbende har der været små hints gemt i testene, der har opfordret til at gøre oprør, hvilket til sidst og endelig lykkes for nogle af eleverne.

Der er ingen tvivl i luften, da Frirummet er færdig med deres workshop. De har formået at undervise på en ny måde, og eleverne har alle forstået budskabet om at sige stop, da de hele vejen igennem workshoppen er blevet “testet” og kritiseret for deres selvstændige tanker.

Engagerede undervisere, klogere elever og en ny undervisningsform var bare nogle af de tendenser Frirummet bragte til de journalistik-snusende elever på Himmerlands Ungdomsskole. De ender med at anbefale workshoppen under alle omstændigheder, da den vækker nye tanker og undringer og formår at få eleverne til at forstå og begribe den demokratiske debat, og sætte spørgsmål til politisk tillid og håb.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"