
Borgmester Per Bach Laursen har ikke opgivet håbet om og kampen for en motorvej gennem Vesthimmerland.
Kæmper for motorvej til Vesthimmerland - Vejdirektoratet har offentliggjort plan for 43,6 km ny motorvej
Af Ture Damtoft, Onsdag, 05/03/2025 09:00
VESTHIMMERLAND: I flere år har Vesthimmerland argumenteret for en motorvejsforbindelse gennem kommunen til gavn for det eksisterende erhvervsliv og for at tiltrække mere erhvervsliv og dermed bosætning og alle andre fordele, som følger deraf.
Nu har Vejdirektoratat offentliggjort planerne om 43,6 kilometer ny motorvej fra Klode Mølle mellem Herning og Silkeborg og op til Løvel lige nord for Viborg.
Dermed er der altså ikke udsigt til motorvej til Vesthimmerland, men argumenteringen for den stopper langt fra, hvis det står til borgmester Per Bach Laursen (V).
Ønskescenariet er to parallelle motorveje op til Svenstrup syd for Aalborg, men i første omgang skal der som minimum etablere motorvej på den strækning fra Løvel til Sønderup, som i dag er hovedvej A13.
- Vi er nødt til at tale fremkommelighed i et to strenget system på mindst den strækning, for trafikken står ofte stille på E45, og der kører allerede en del lastbiler på A13 af den gode grund, at trafikken glider. For Vesthimmerland ville det betyde, at flere virksomheder helt naturligt ville kigge på vores kommune med hneblik på at etablere en forretning, fordi der er en effektiv infrastruktur, som fungerer her eneste dag. Vi har jo set den udvikling langs E45 med Støvring i Rebild Kommune som måske nummer et, og når du kommer syd for Aarhus, er det facade virksomheder næsten hele vejen, fordi infrastrukturen er så godt udbygget, siger Per Bach Laursen.
Han har sammen med borgmesteren i Viborg Kommune arbejdet på forlængelse af den midtjyske motorvej og haft foretræde for trafikudvalget i Folketinget og har præsenteret planerne for vejdirektoratet.
Planer der slår på den regionale udvikling men i høj grad har fokus på den nationale betydning og derfor også har indraget havnene i f.eks. Hirtshals og Frederikshavn, Aalborg Lufthavn og endda eksport af gods fra Norge.
- Argumenterne har været for en fremkommelighed for vejtrafikken, som har national betydning og ikke kun betydning for Vesthimmerland. Derfor har vi været optaget af at se på mulighederne for transport af gods fra nord for Limfjorden og ned gennem Danmark og til Tyskland. Netop derfor inddrog vi de nordjyske havne og lufthavnen, da vi lagde de første planer for over seks år siden. Al gods var jo tiltænkt at skulle flyttes til slutmodtageren på vejene, og der fik vi tilsagn fra dem, at selvfølgelig ville de give håndslag på en forlængelse af motorvejen forbi Aalestrup og Aars og op til Sønderup, siger Per Bach Laursen.
Det vil betyde en flaskehals for trafikken fra Sønderup og til Aalborg, og derfor er ønskescenariet de føromtalte parallelle motorveje på strækningen fra Klode Mølle, op gennem Viborg og Vesthimmerlands kommuner og til Svenstrup.
Dermed også inddragelse af hundredevis af hektar jord til vejanlæg, og borgmesteren er forberedt på kritik af de planer.
- I disse grønne treparts tider er der helt sikkert nogen, som har svært ved at forstå, det kan være en god idé. Men vi skal have god mobilitet i Danmark for at sikre udviklingen både nationalt og regionalt, og gods vil altid skulle bringes til slutmodtageren via vejene.
Der vil altid være en udvikling, som tiden går, og der vil altid være ukendte faktorer, men den vigtigste faktor er at få anlagt en motorvej, så vil der helt sikkert også komme udvikling, siger Per Bach Laursen.
Forlængelsen op til Løvel forventes færdig i 2032. Skal Vesthimmerland kobles på, falder beslutningen forhåbentlig inden da.
Sådan så kortet over den foreslåede udvidelse af midtjyske motorvej ud for seks år siden.
Den grønne rute mellem Silkeborg og Viborg bliver en realitet om syv år.
Den lille røde rute i toppen af kortet er den rute, Vesthimmerland ønsker lavet om til motorvej, men indtil videre forbliver hovedvej A13.
Ordet er dit