
Fra venstre: Kasper Jensen, Morten Jensen og Jeppe Buus.
Kunderne i Aars vil have el-biler
Af Ture Damtoft, Onsdag, 18/06/2025 08:00
MOTOR: Hos Auto Aars på Industrivej er der lidt tomt udenfor.
Hvor der plejer at holde adskillige biler, er der kun få tilbage, og de er alle benzin eller dieselbiler, for elbilerne er blevet solgt.
Til fars dag by night i Aars fortalte medejer af Auto Aars, der forhandler Hyundai og Suzuki, Kasper Jensen om den store efterspørgsel på elbiler og forsikrede, at der er nye biler på vej til showroomet.
- Af de omkring 60 biler, vi har solgt i år, er kun de fire benzin eller diesel, og der er heller ikke rigtig efterspørgsel på hybridbiler mere. Rækkevidden har altid været vigtig for kunderne, og nye elbiler kan køre så langt på en opladning, at det ikke længere er noget, som afskrækker kunderne, siger Kasper Jensen.
Rækkevidden er dog stadig noget kortere end benzinbiler.
En FDM test fra 2024 og offentliggjort maj i år foretaget ved 110 km/t på motorver viste, at den længste rækkevidde ved 20 grader var 505 km. for en Renault Scenic Iconic.
FDM har også testet flere Hyundai modeller, hvor højdespringeren var en Hyundai Ioniq 6 Long Range Advanced med 510 kilometer testet i 2023, og en Hyundai Kona Electric 65 kWh Advanced testet i 2024 kunne række 390 kilometer.
Rækkevidden for alle elbiler falder, jo koldere vejret er, og en Hyundai Ioniq 6 blev testet til at kunne køre 425 km. ved 0 grader.
I praksis er det de færreste bilister, der til hverdag vil opleve problemer med for kort rækkevidde, da de fleste danskere ifølge FDM kører omkring 40 km dagligt.
Benzin dobbelt så dyrt
Derfor kommer økonomien mere og mere i spil, og her er der virkelig penge at spare.
- Vi ladede for eksempel alle vores biler op i søndags, da strømmen var billigst, og vi næsten ingenting skulle betale for det, og vi anbefaler altid vores kunder, at få installeret en ladestander, så de kan oplade billigst muligt, og de betaler sig selv over tid, siger Kasper Jensen.
En elbil kører, igen ifølge FDM, cirka 5 km. per kWh. Afhængigt af prisen på strøm koster den fra 50 øre til 6 kroner og typisk 2 til 3 kroner.
En Hyundai Kone har en batterikapacitet på op til 65,4 kWh, og ved en pris på 2,50 kroner koster en fuld opladning 163,50 kroner, og så kan man ifølge FDMs tal altså køre cirka 390 kilometer.
For en tilsvarende benzinbil, der kører 16 km/l, skal der tankes lidt over 24 liter benzin. Med en literpris på lige nu 13.68 kroner literen bliver det 333,45 kroner, altså mere end det dobbelte.
Med installation af ladestander, hvor den billigste løsning, vi kunne finde, koster 2.999 kroner, tager det en del opladninger at tjene det hjem.
Og skal man lade på ruten, koster det betydeligt mere end derhjemme, men selvom man ikke kan være helt sikker på prisen og skal holde lidt længere pauser, hitter elbilerne altså også hos Auto Aars.
- Kunderne kigger på mange ting. Det er ikke kun økonomi og rækkevidde. Det er også, at der er mindre støj i en elbil, komforten er helt i top, langt de fleste kan lade op derhjemme undtaget måske på ferie og så får man nok også lidt god klima samvittighed, siger Kasper Jensen.
Ordet er dit