MTH Biler i Aars klar til omstilling

Af Ture Damtoft, Onsdag, 19/04/2023 07:00

Afventer markedet inden udvidelse på Hjortkjærsvej

MOTOR: Værkstedet hos MTH Biler i Aars er godt fyldt med biler til reparation, og der er også godt fyldt op i ordrebogen for nye biler.

Medejer Jens Kristian Jensen har været en del af Toyota, siden han i 1996 begyndte som mekaniker hos Ove Frimor, der fik Toyota-forhandling i Aars i 1981 og flyttede til de nuværende lokaler ved Hjortkjærsvej i 1986.

Der er sket en del med lokalerne siden. Der er opgraderet og bygget til, og egentlig skulle der gerne bygges mere til, for pladsen både i show-room og værksted er nogle gange lidt trang.

- En udvidelse er på tegnebrædtet. Vi har haft en fordobling i omsætningen på fire år, og er trængt på plads til især reparationer. Det har til tider været lidt stressende, men det var godt at vi fik købt noget jord, hvor vi kan have biler, men for tilbygning afventer vi lige og ser på markedet, siger Jens Kristian Jensen.

Han tænker på priserne for håndværkere og materialer, men også udviklingen i bilsalget.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at elbiler i 2021 udgjorde 13,3 procent af salget af nye biler og sprang 20,6 procent i 2022.

Ved årsskiftet var antallet af elbiler i Danmark steget til 112.700 mod 66.600 året før. Samlet udgjorde el- og pluginhybridbiler 7,7 procent af de 2,8 millioner personbiler i Danmark sidste år, hvilket er en stigning fra 5,2 procent året før.

Toyotas nyeste model er bZ4X, som MTH Biler i Aars har leveret de første 15 af, og det er ikke salget af biler, som får Jens Christian Jensen til at vente lidt med en udvidelse, uanset om de kører på el eller brændstof.

- Vi har 315 biler i ordrebogen. Vi har svært med at følge med, og det har fabrikkerne også, men kunderne er blevet bedre til at håndtere leveringssituationer. Når vi venter med udvidelsen, er det bl. a. fordi, vi vil se, hvad der sker fra politisk hold omkring salg af hybridbiler og brændstofbiler. Der er også mindre vedligehold og reparationer på en elbil, fordi der er færre bevægelige dele. Der er ikke olieskift, bremserne bliver slidt mindre, og det bliver sværere at tjene pengene, siger Jens Kristian Jensen.

Personalets fortjeneste

I mellemtiden må de seks mekanikere og to lærlinge klare sig med pladsen, og når foråret kommer, plejer der også at blive lidt mindre travlt på værkstedet.

- De har lagt mange timer. Det har kostet blod, sved og tårer at følge med, og de har gjort en flot indsats. Det er takket være personalet, at kunderne får en god oplevelse igen og igen, og at vi kan beholde vores kunder og få nye til. Når vi sælger en bil, er vores service først lige begyndt. Vi skal gerne se den bil til service og reparation i mange år, eller indtil ejeren køber en ny, som forhåbentlig er fra os, siger Jens Kristian Jensen.

Ordrebogen er altså god, og der er godt med kunder, så hvad er udfordringerne?

- At følge med udviklingen. Vi skal have knivskarpe biler og behandle kunderne med troværdighed, ærlighed og respekt. Den del har vi, men bilerne udvikler sig hele tiden, og der skal vi også kunne følge med. Jeg tror, der sker noget helt andet. Der kan komme helt andre energikilder, som vi skal kunne servicere, så det er bare vigtigt, at vi konstant er klar til at omstille os, siger Jens Kristian Jensen.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"