
Fra 6. klasse skal legen muligvis være lidt mere alvorlig, hvis skolebestyrelsen får mulighed for at indføre karaktergivning på fire klasstrin mod idag to.
Op til skolebestyrelserne: Karakterer ned til 6. klasse i Vesthimmerland
Af Ture Damtoft, Onsdag, 05/02/2025 07:00
VESTHIMMERLAND: Fra næste skoleår skal folkeskole eleverne muligvis at have karakterer allerede fra 6. klasse.
Det bliver besluttet på næste byrådsmøde, om skolebestyrelsen på de individuelle skoler skal kunne beslutte at indføre bl.a. karakterer fra det klassetrin.
Indstillingen kommer fra børne- og familieudvalget, der på dets seneste møde behandlede det politiske program fra Christiansborg med titlen "Frihed og Fordybelse", der blev vedtaget af en bred forligskreds.
Programmet vil give skolebestyrelser mulighed for at træffe en række beslutninger, som tidligere er truffet politisk.
Herunder karaktergivning fra og med 6. klassetrin.
- Grundlæggende synes jeg ikke, 6. og 7. klasse skal have karakterer i skolen, siger Erik Bernth Nielsen fra SF, der som eneste medlem af børne- og familieudvalget erklærede sig uenig i at give skolebestyrelserne den beslutningskompetence.
- Jeg er udlært pædagog og har læst nogle af de undersøgelser, der har været, som viser, der er alt for mange børn, som ikke kan håndtere karakterpresser og måske bliver syge af det. Der er mange andre ting, som spiller ind, og kan vi fjerne bare én af de ting, som gør, at mennesker bliver stressede, ville det være en god ting. Der er ingen grund til at presse børn på 13 - 14 år ved, at de skal have karakterer, for lægger et yderligere pres på dem i forhold til det, der er i forvejen, siger Erik Bernth Jensen, der generelt erklærer sig enig i målsætningen om at give skolebestyrelserne mere medindflydelse.
- Det, synes jeg, er godt. Det er kun punktet med karakterer, at jeg gerne vil hjælpe dem med at have en god holdning til. Det er også et pres at lægge på skolerne, at de bare skal finde ud af det. Så lægger vi et ansvar over på dem, for et område som vi måske skulle finde ud af, siger Erik Bernth Nielsen.
Kan se begge sider
Synspunktet om en form for frasigelse af politisk ansvar indgår i et høringssvar fra Vestrup Skole.
Her fremgår det i referatet fra børne- og familieudvalgets møde, at medarbejder udvalget påpeger, at det kan være vanskeligt, hvis der er forskellig tilgang til karaktergivning på skolerne.
Skoleleder Sonja Paulin Antonsen bakker op om sine medarbejderes høringssvar og peger samtidig på begge sider af argumentet.
- Der var været meget fokus på præstationsræs, og det er et argument imod karakterer. Så er der nogen, som vil argumentere, at det er motiverende for eleverne at få at vide, hvor de står, og det er et argument for karaktergivning. Så jeg kan se begge sider, siger Sonja Paulin.
De seneste år har den nuværende karakterskala været debatteret og foreslået ændret, og i den forbindelse har flere uddannelsesordførere udtalt, at der skal være mindre fokus på karaktergivning.
- Det er vigtigt at fastholde en talskala, men også at den ikke bidrager til unødigt karakterpres blandt de unge, som forårsager stress og mistrivsel, har Venstres Ulla Tørnes bl.a. sagt.
Næstformand imod
Næstformanden i børne- og familieudvalget har selv tre børn, og den ældste på 11 år går i 5. klasse og kan altså potentielt få karakterer allerede fra næste skoleår.
En udvikling hans far ikke ønsker men samtidig accepterer skal være op til den enkelte skolebestyrelse og dermed skole.
- Personligt er jeg imod karakterer fra 6. klasse. Det er for tidligt. Der kommer rig mulighed, for at de unge mennesker skal måles vejes og bedømmes senere i livet. Min søn er slet ikke der, hvor jeg føler, det er relevnat at give karakterer. Vi får god feedback fra lærerne om evnerne og den faglige kunne, og det er nok for mig i hvert fald også i 6. og 7. klasse, siger Jeppe Korreborg Pedersen, der alligevel bakker op om hele indstillingen fra udvalget og herunder karaktergivningen.
- Det er i respekt for demokratiet. Vi har i lang tid været i dialog med skolebestyrelserne, som har vist, de gerne vil have mere indflydelse. Og regeringen har vedtaget mere fritstilling af Folkeskolerne, og det bakker jeg op om. Så kan det være, der bliver taget nogen beslutninger, jeg ikke er enig i, men det står skolebestyrelsen på mål for. Den indsigt, jeg har fået i skolebestyrelsesarbejde, har vist mig, det er virkelig kompetente folk, som brænder for deres frivillige arbejde. Vælger de at indføre karakterer på deres lokale skole, er det dem, som skal stå på mål for det. Jeg tår 100 pct. bag beslutnignen om at stille folkeskolerne fri, og det står jeg på mål for, siger Jeppe Korreborg Pedersen.
Ordet er dit