Provstikontor er nu en del af kirkecentret

Af Torsten Hansen, Onsdag, 01/09/2021 08:07

AARS: Det oprindelige kirkecenter i Aars har i forbindelse med udvidelsen gennemgået en stor forandring.

Den store sal, som kirkegæsterne kender fra det gamle kirkecenter er bibeholdt. Men indretningen er vendt 180 grader, så indgang og gæsternes fokus har byttet plads.

Indgangen sker nu fra cafeområdet, mens fremvisningsudstyr med mere nu er rettet mod konfirmandstuerne. Det har blandt andet betydet, at vægtæpperne er væk. De har dog fået plads i mødelokalet i det nye byggeri. Korset på væggen i det store mødelokale har også måtte rykke lidt.

- Vi kan nu lægge cafeområdet, mødelokalet og den ene konfirmandstue sammen til et stort rum, hvor vi kan få plads til cirka 250 personer, forklarer Aars Menighedsråds formand for ejendomsudvalget, Erik Madsen. I det daglige vil de tre rum dog være adskilt med flytbare vægge.

De to konfirmandstuer er stort set uforandrede. Men det kan man ikke sige om den vestlige del af det gamle kirkecenter.

Her er der blevet plads til provstens kontor.

Der er indrettet et stort kontor med pladser til tre ansatte og mulighed for en fjerde.

- Vi har fået god plads og et dejligt lyst kontor, siger provstisekretær Annie Marie Haslev.

Hun deler kontor med personalekonsulent Mette Dam Nygaard og koordinator for Folkekirkens Familiestøtte, Elisabeth Thomsen.

Deres kontor støder op til provst Hanne Petersens kontor.

Provstiet dækker hele Vesthimmerlands Kommune, og har til opgave at fordele de penge der kommer ind via kirkeskatten til de forskellige sogne i provstiet.

12 mio. kroner

Det nye byggeri, ombygning og indkøb af inventar med mere beløber sig samlet til cirka 12 mio. kroner. På taget af det nye byggeri er der grønne planter - et såkaldt Sedumtag, der er en klimavenlige tagløsning.

- Vi har valgt den løsning, fordi taget forsinker regnvand i at trænge ned i jorden. Med den tagtype har vi kunnet undgå at lave regnvandsløsninger under huset, siger Erik Madsen.

I det nye kirkecenter bliver der endnu bedre muligheder end tidligere for at lave forskellige arrangementer, og for at kunne informere om herom er der opsat tre info-tavler. Den ene kan ses udefra ved den nye indgang.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"