
Vesthimmerlands Kommune vil ændre skiltningen, så trafikken fra Aars mod Haverslev og Aalborg ledes gennem to rundkørsler og ikke Gl. Roldvej.
Trafikken ledes udenom farligt kryds i Aars
Af Ture Damtoft, Fredag, 07/02/2025 13:32
AARS: Vesthimmerlands Kommune har nu taget konsekvensen af borgernes kritik af krydset Gl. Roldvej og Roldvej, og skiltningen bliver nu ændret, så bilister fra ledes via de to rundkørsler på Aggersundvej.
Der er kun tale om en midlertidig løsning, og et mere permanent forslag kan ikke forventes før tidligst i løbet af foråret.
Derefter skal eventuelle ændringer vedtages, godkendes af de relevante myndigheder herunder politiet.
- Vi er altid involveret, om det er kommunen eller Vejdirektoratet, for at sikre, risikoen for uheld bliver minimeret. I bund og grund synes jeg jo, oversigtsforholdene i krydset er fornuftige, men fra Gl. Roldvej lader folk til at overse, der er biler, som skal ligeud, siger Jørn Kresten Nielsen, politikommisær i trafikafdelingen ved Nordjysk Politi.
Vesthimmerlands Kommune vil i første omgang begrænse trafikken på Gl. Roldvej ved at flytte vejvisningen til Aars og Per Kirkeby Kunst i Aars fra Roldvej til rundkørslen mellem Roldvej og Aggersundvej.
Rundkørslen er en statsvej, og derfor skal Vejdirektoratet give tilladelse til at flytte skiltene.
- Det er det, vi kan gøre her og nu. Jeg tænker, man kan lave svingbanen længere, men nu skal det undersøges. Vi er nødt til at lytte til de folk i kommunen, som har faglighed på det område og ved noget om det her. Der er meget fokus på svingbanen og oversigten i svinget, når der holder flere biler især i myldretiden, og jeg har selv været der, hvor der ikke var så godt overblik. I bund og grund skal vi jo lave så meget trafiksikkerhed som muligt indenfor en rimelig økonomisk ramme, siger Allan Ritter (C), formand for teknik- og miljøudvalget i Vesthimmerlands Kommune.
Kommentarer
Arne Thomsen
Da man lavede den nye omfartsvej undrede jeg mig lidt over udformningen af T-krydset. Hvorfor "genbrugte" man ikke den gamle del af vejen som en frakørselsvej fra Haverslev siden. Den findes en lidt tilsvarende løsning oppe ved Ranum. På den måde mister man ikke overblikket på samme måde som med den nuværende løsning når man skal ud fra Gl Roldvej og dreje til venstre mod Haverslev.
Den nuværende venstresvingsbane fra Haverslev er forholdsvis kort og da der samtidig er en lille bakketop mod Haverslev er det tit svært at gennemskue hvem som drejer til venstre ind mod Aars ad Gl Roldvej og hvem som forsætter ad omfartsvejen mod Sjøstrup.
Hvis man havde bibeholdt dem gamle vej som venstresvingsbane fra Haverslevsiden vil det give et bedre og mere sikkert overblik for de bilister som skal svinge ud på Roldvej fra Gl Roldvej.
Ordet er dit