Venstre kandidat vil afskaffe studerendes kilometerpenge

Af Ture Damtoft, Torsdag, 09/05/2019 07:00

Marie Bjerre (V) vil i stedet indføre kørselsfradrag for at forhindre udflytning fra bl.a. Aars

AARS: Det var pædagogstuderende i Aars, som gjorde hende opmærksom på reglerne omkring kilometerpenge til studerende.

Anne Katrine Borup vil meget gerne blive boende i Aars og pendle til studierne i Viborg. Men hun mener, at reglerne for tilskud til transporten - kilometerpengene - er for rigide og får mange studerende til at flytte fra lokalområderne.

- Jeg er glad for at bo i Aars og vil meget gerne blive boende. Derfor pendler jeg hver dag til og fra min pædagoguddannelse i Viborg. Jeg har søgt om kilometerpenge, men har desværre fået afslag, selvom transporttiden med offentlig transport er over dobbelt så lang som i bil for mig. Heldigvis har jeg mulighed for at køre sammen med en af mine studiekammerater i bil. Havde det ikke været en mulighed, var det svært at få dagligdagen og økonomien på SU til at hænge sammen, og så forstår jeg godt, hvorfor så mange vælger at flytte ind til uddannelsesbyerne. Det synes jeg ikke er rimeligt, siger Anne Katrine Borup.

Vent mindst to timer

Studerende har mulighed for at søge kilometerpenge, såfremt en række kriterier er opfyldte. Blandt andet at afstanden til første mulige kollektiv transport er mindst 12 kilometer fra bopælen, og at den samlede ventetid er på mindst to timer hver eneste dag.

Marie Bjerre (V), der stiller op til sit første Folketingsvalg, vil helt afskaffe kilometerpenge og i stedet give studerende kørselsfradrag.

- Kilometerpenge til studerende er meget svært at få tilkendt, og i stedet må mange derfor flytte til uddannelsesbyerne. Vi har et politisk ansvar for at sikre, at vores landkommuner ikke affolkes. Lang transporttid med offentlig transport er ikke et attraktivt alternativ, og med fradrag for kørsel i egen bil til studerende vil der være en økonomisk mulighed for at blive boende, siger Marie Bjerre.

Hun medgiver, resultatet kan være større udledning af CO2 og anden miljøbelastning, men hun mener ikke, der er noget realistisk alternativ.

- Vi kan simpelthen ikke have busser hvert 5. eller 10. minut i f.eks. Hornum eller Vegger. Det ville ikke hænge samfundsøkonomisk sammen, så vi bliver nødt til at have privatbilisme i landdistrikterne. Så kan vi se på el-biler eller brændstof, hvor der ikke er udledning. Det er på vej, siger Marie Bjerre.

I mellemtiden er det nok ikke de nye og mindre forurenende biler, som studerende kan få råd til. Og helt gratis ville det heller ikke være, at give studerende kørselspenge. Marie Bjerre mener dog, at det er bedre end at fortsætte med kilometerpengene.

- Ja, de studerende anskaffer sig billige biler, men det er bedre end alternativet, at de flytter fra deres hjemby. Det var på bordet i 2015 under den daværende regering, og der var et beløb på 70 millioner kroner fremme. Det er mange penge, men samlet set er det ikke et stort beløb. Så kan vi afskaffe det administrativt tunge arbejde med kilometerpenge og bare have et fradrag. For realiteten er, at de fleste studerende anskaffer sig en bil, og ellers flytter de til studiebyerne, siger Marie Bjerre.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"