Hele byen var i skole

Tirsdag, 10/11/2009 13:12

BLENSTRUP: Der var hejst flag i hele byen. Ikke blot ved skolen og hallen, men også i hovedgaden. Det skulle fejres med maner, at skolen havde 50 års jubilæum.
Normalt er der ikke meget liv på Blenstrup Skole en lørdag, men det var der så sandelig i lørdags, hvor næsten hele byen mødtes for at deltage i jubilæet, først på skolen om formiddagen, og om aftenen i hallen, hvor 250 var med til festen.
Dagen startede med velkomst og fælles morgensang i skolegården, og derefter var der mulighed for at se skolen og høre om skolelivet for 50 år siden og nu. Blandt fortællerne var Niels Aage Fladkjær, som meget livligt fortalte om sine oplevelser som skoledreng. Det var den gang, læreren stadig måtte bruge spanskrøret – og det gjorde avs, når man fik et rap over hænderne eller i bagdelen, kunne Niels Aage Fladkjær fortælle nutidens skolebørn.
-Vi havde utrolig stor respekt for læreren. Mødte man ham på gaden, hilste man ærbødigt på ham. Der v ar sågar nogen, som tog hatten af. Det samme gjorde man, når man mødte sognepræsten.
Niels Aage Fladkjær kunne også berette om, at man i gamle dage havde bibeltimer og geografi:
-Vi skulle lære alle danske byer at kende – hvor de lå, og hvor mange indbyggere, de havde.
Niels Aage Fladkjær fortalte også, at børnene fik fri, når vejret var godt, og de skulle hjælpe til med høsten. Der var også en uges kartoffelferie.
 
Tidskapsel
De mange gæster blev budt på kaffe og en gigantisk fødselsdagskage, udformet som Blenstrup Skole.
I anledning af jubilæet har skolen lavet en tidskapsel, som graves ned ved skolen. I kapslen fortæller børn i tekst og tegninger, hvordan det er at være barn og gå i skole i 2009.
Skoleleder Dorte Pedersen takkede for det meget store fremmøde og sørgede for, at der blev råbt hurra for skolen.
Blenstrup Skole har i dag 100 elever til og med sjette klasse. Der er syv lærere. Dorte Pedersen blev ansat for et år siden:
-Jeg søgte stillingen, fordi jeg synes, at man havde visioner med skolen. Man tør bruge skolen på en anden og mere fleksibel måde, som giver flere muligheder i  undervisningen. For eksempel har 4., 5. og 6. klasse to lærere i alle timer. Det giver mulighed for at arbejde på kryds og tværs med udgangspunkt i, hvad den enkelte elev har behov for. Man er ikke så fastlåst på klasserne.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"