Made in Denmark har skabt 83 nye jobs i Vesthimmerland

Lørdag, 16/01/2016 14:52

Mere end 86.000 tilskuere deltog i august i golfturneringen Made in Denmark på Himmerland Golf & Spa Resort i Gatten. Og ligesom turneringens første år får eventen topkarakter. Det slår en ny undersøgelse, som University College Nordjylland (UCN) og VisitDenmark står bag, fast.

 

98% har haft god oplevelse 
98 pct. af deltagerne i undersøgelsen betegner deres oplevelse som meget god eller god, og 94 pct. mener, at turneringen i meget høj grad eller i høj grad var en folkefest. Også faciliteter såsom spise- og drikkeforhold, trafikale forhold, de frivilliges indsats samt information og skiltning får tommelfingre opad.

 

Undersøgelsen viser desuden, at godt 60 pct. af tilskuerne også deltog i den første udgave af Made in Denmark, der blev afviklet i 2014.

 

Stort turismeforbrug skaber jobs

De positive oplevelser ved Danmarks største golfturnering har også smittet af på deltagernes forbrugslyst. Det gælder ikke kun tilskuere, men også frivillige, trænere, officials, journalister mv. De mange deltagere, hvoraf mere end 70.000 var tilrejsende, skabte et såkaldt turismeforbrug på godt 62,5 mio. kr. Heraf kan 12 mio. kr. tilskrives udenlandske turister.

 

Den store omsætning har i den grad en positiv påvirkning på lokalområdet i Himmerland. Turneringen skabte sidste år 83 job (årsværk), 33 mio. kr. i værditilvækst og 20 mio. kr. i afledt offentligt skatteprovenu i lokalområdet, hvoraf knap 4 mio. kr. kan tilskrives kommunale indkomstskatter. De tilsvarende nationale tal skabt alene af det udenlandske turismeforbrug er henholdsvis 15 job, en bruttoværditilvækst på 7 mio. kr. og et offentligt skatteprovenu på 5 mio. kr.

 

Evalueringen af tilskueroplevelse og turismeøkonomiske effekter er udarbejdet af Henrik Toft, adjunkt på sport management på UCN, og Mads Fonnesbech-Sandberg, økonom i VisitDenmark. UCN og VisitDenmark stod også bag evalueringen af den første udgave af Made in Denmark i 2014.

Henrik Toft, adjunkt, University College Nordjylland siger: - Som i andre brancher er det også inden for sport- og eventbranchen svært at følge op på succeser. Derfor var det spændende at følge, om Made in Denmark 2015 kunne leve op til den succesfulde 2014-udgave. Men som resultaterne i rapporten illustrerer, er organisationen bag turneringen lykkedes med at følge op på den første udgave af eventen ved at skabe en endnu golfturnering med høj oplevelsesværdi og positive turismeøkonomiske effekter.


FAKTA:

·       Golfturneringen Made in Denmark 2015 blev afholdt på Himmerland Golf & Spa Resort mellem 19. og 23. august som en del af Europa Touren.

·       Turneringen tiltrak 86.500 tilskuere og yderligere 2.900 deltagere, trænere, journalister, officials, udstillere, frivillige og lignende.

·       70.500 af tilskuerne og 2.020 af de øvrige grupper var tilrejsende og dermed turister.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"