The Midnight Hour – På Slaget 12 i Stubhuset

Onsdag, 25/11/2009 11:00

STØVRING: Bag denne anmeldelses overskrift – ”The Midnight Hour” – gemmer sig forklaringen bag navnet på den gruppe, der fredag den 20. november 2009 gæstede Stubhuset, som endnu engang manifesterede sig som kommunens – ja, Himmerlands - stærkeste koncertsted og lagde rammer til nok en musikalsk oplevelse.
Wilson Pickett sangen ”The Midnight Hour” var nemlig blandt de numre, aftenens koncertorkester i en dansk oversættelse af skolekammerater og bandmedlemmer Jens Folmer Jepsen og Niels Kirkegaard sendte ind som demo til pladeselskaberne og dermed banede vejen for en pladekontrakt og gruppen På Slaget 12.
Førstnævnte, Jens Folmer Jepsen, trådte i 1995 ud af bandet, sidstnævnte – Niels Kirkegaard, guitarist og gemal til forsanger Ann-Mette Elten – var at finde på Stubhusets scene denne fredag i november. Sammen med sig havde de to guitarist Sune Torbjørnsen samt Henrik Lybech på keyboard og harmonika.
Selv om det i Stubhusets oprindelige program var annonceret som ”På Slaget 12 – Let’s Dance” med fuld besætning, var koncerten denne aften en akustisk koncert – helt uden bas og trommer. Det eneste trommesæt var, som Ann-Mette Elten bekendtgjorde det, aftenens publikum, og der var da heller ikke spillet mange numre, før der blev klappet i takt. I første omgang foranlediget af Ann-Mette Elten, der selv klappede for – i ”danskertakt” på 1 og 3 – hvilket heldigvis hurtigt blev korrigeret til mere vellydende klapslag på 2 og 4. Og så kørte det ellers derudaf, især båret oppe af et meget entusiastisk, kvindeligt selskab, der gjorde deres, for at holde koncert-gryden i kog. Faktisk var stemningen så høj i slutningen af første halvdel, at det næsten tog pusten fra bandet og Ann-Mette Elten nærmest måtte bede publikum om at spare på kræfterne – der var jo stadig en anden afdeling tilbage.
Ret beset var koncerten næsten lige så meget en Ann-Mette Elten koncert, som det var en PS12 koncert, idet repertoiret var fordelt mellem syv af PS12’s egne kompositioner, seks numre fra deres ”Let’s Dance” udgivelser og otte numre fra Ann-Mette Eltens soloudgivelser. Men det er da også Elten, der tegner bandet og er den absolutte profil med sin fantastiske stemme. Hun fik dog godt mod-/med-/sammenspil af en meget entusiastisk, medlevende og fremragende pianist i Henrik Lybech, der dog i første halvdel af koncerten måske stod lidt dominerende i lydbilledet og faktisk fortrængte Eltens stemme en smule. Men det blev rigeligt opvejet af hans musikalske talent, der især i ekstranummeret ”It’s Now Or Never” i den grad lagde salen ned. 
Ann-Mette Eltens mand, Niels Kirkegaard forholdt sig mere diskret i baggrunden. Det samme gjorde til dels guitarist Sune Torbjørnsen, der dog trådte i karakter i en nærmest George Benson’sk guitarsolo i sangen ”Kærlighed (den kærlighed)” fra PS12-albummet ”Sandheden Baby” , for hvilket han høstede et meget fortjent bifald.
Fire ekstranumre blev det til, indledt med debut-hit, landeplage og af magasinet Billboard i 1987 kårede ”bedste nationale hit i Europa” – Hjem til Århus, inden vi efter to danske schlagere fra Ann-Mette Eltens soloalbum ”Refrain”- ”Tak for alle kyssene du gav mig” (med bølgende, aftengymnasstisk hjælp fra publikum) samt ”Hele ugen alene” – blev sendt hjem med en demonstration af Ann-Mette Eltens formidable stemmepragt og åbenlyse musical-talent i nummeret ”Pie Jesu” fra Andrew Lloyd Webbers ”Requiem”. En fantastisk smuk, højtidelig og kraftfuld afslutning på nok en fantastisk aften i Stubhuset.
Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"