Skolebestyrelsen om besparelser

Onsdag, 19/05/2010 09:36

Rebild Kommune har vedtaget besparelser på en række områder, herunder skoleområdet. Som forældrevalgte repræsentanter i skolebestyrelsen har vi naturligvis til opgave at være med til at udmønte besparelserne på vores skole. Vi har dog også mulighed for at give udtryk for vor uenighed i besparelserne og de alvorlige konsekvenser, de har for skolen og elevernes undervisning.
Selv om Rebild Kommune gerne vil omtale besparelserne som reduktioner eller tilpasninger, holder vi fast i, at der er tale om besparelser. Besparelserne sker i et skolevæsen, der allerede er et af de billigste i Danmark. Der er i forvejen skåret ind til benet, og det må være tydeligt for enhver, at de beskrevne konsekvenser har direkte indflydelse på elevernes undervisning og på skolens muligheder for udvikling og initiativer. Da der politisk samtidig har været ambition om, at skolevæsnet i Rebild Kommune skulle være det bedste i Danmark, hænger tingene naturligvis ikke sammen. Vi går ud fra, at man politisk er indforstået med, at vi nu taler ambition på et væ-sentligt lavere niveau - sat på spidsen ser det ud til, at ambitionen er at være det billigste skolevæsen i Danmark.
Vi kan se, at Rebild Kommune nu arbejder med en ny vision og indbefattet i denne vision er folkeskolen. Visionen er her: ”Styrket folkeskole, Folkeskolefokus, Gode læringsmiljøer, Definering af kvalitet inden for skole og dagtilbud”. Det er bekymrende, at der skæres ned den ene uge og samtidig så vedtages der i byrådet ugen efter, at der skal arbejdes med en styrket folkeskole. Det hænger ikke sammen.
For skolefritidsordningens vedkommende er der allerede skåret betydeligt i den kendte ordning i forbindelse med kommunesammenlægningen, hvor Bavnebakkeskolens skolefritidsordning skulle bringes på niveau med de øvrige i kommunen. Konkret var det NED på niveau, og vi frygter, at der sker yderligere besparelser. Det vil blive føleligt for vore børn i Skolefritidsordningen.
Konkret vil vi nu se et undervisningstimetal på det mest uambitiøse niveau i henhold til Folkeskoleloven, nemlig det absolutte mindstetimetal på alle kommunens skoler. Vi vil se indskrænkning i mulighederne for differentieret undervisning, fordi vi ikke har råd til at sætte ekstra lærere ind til at lave holdundervisning. Vi vil se risiko for dårligere trivsel, fordi der bliver ringere mulighed for at sætte ekstra ressourcer ind i klasser med udfordringer. Vi vil se stigende klassekvotienter.
Vi har tillid til, at ledelse og medarbejdere fortsat vil bestræbe sig på at lave en god skole for vores børn, men vilkårene herfor må siges at være væsentligt forringede. Som skolebestyrelse udtrykker vi stor beklagelse.

Konkrete besparelser på Bavnebakkeskolen
Helt overordnet har vi indledt 2010 med at skulle finde 500.000 kr. på vores forbrugskonti og yderligere i omegnen af 150.000 kr. gennem strammere styring af nogle udgifter henover året. Det udløses af den regulering af vores budget, som følger af et lavere elevtal ved skoleårets start til august.
Dernæst er vi blevet pålagt at finde omkring 500.000 i indeværende finansår ved at gå på det absolutte minimumstimetal og ved ”tvungen opsparing” på 1% af vores budget. Samme ene % skal Kernehuset finde på sit budget. De sidstnævnte forhold hviler på, at Rebild Kommune dels skal nedbringe sine udgifter i 2010, og dels skal der formentlig spares yderligere 100 mio. fordelt over de kommende år.
På den baggrund er vi nødt til at nedbringe skolens lønbudget, velvidende at det får store og mærkbare konsekvenser for skolen.
Indskolingsmodellen med 25 ugentlige lektioner og timer til pædagoger i undervisningen har politikerne besluttet at fastholde. Det betyder, at besparelserne skal findes på den øvrige drift.
•    Vi sparer to lærerstillinger, en flex-job-ansættelse og 12 timers kontorhjælp.
•    Vi ændrer i skolens timeplan (i lighed med alle øvrige skoler i kommunen) for at læse minimumstimetallet indenfor de enkelte fagblokke og faser. Dog er der bestemmelser om enkelte fag, som vi skal tilgodese – fx historie på mellemtrinnet. Heri ligger en reduktion på omkring 18 ugentlige lektioner.
•    Vi lægger 8. klasserne sammen til tre 9. klasser, idet et antal elever forlader skolen for at tage på efterskole. Heri ligger en reduktion på omkring 27 ugentlige lektioner.
•    Vi har i forvejen varslet klassesammenlægning på kommende 4. og 5. årgang – også som en følge af skolens faldende elevtal og ændrede økonomi.
•    Desuden reducerer vi med et antal timer udover den almindelige undervisning: 5 vikartimer, 6 timer til specialundervisning, 1 time til lektiecafe, 2 AKT-timer, 1 motorik-time, 1 time til læsevejledning, 2 deletimer på 4. og 5. årgang (minus 1 fra hver), 1 time til kor, 1 time til medieundervisning. Heri ligger en reduktion på 20 ugentlige lektioner.
•    Derudover læser ledelsen nogle timer for at nedbringe løntimeforbruget, ligesom vi planlægger og fordeler nogle opgaver anderledes, hvorved en række andre udgifter vil blive ”tøjlet”.

       

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"