Stjernedrys og skæve vinkler

Onsdag, 09/12/2009 01:39

»Selvfølgelig kan grisen flyve«. Bogen om 25 års Nibe Festival indeholder alle historierne – næsten da. Alle de åbenbare, om de mange festivalers forløb og kolde fakta; dé er der, og mere til.
Det man ikke finder i bogen, er de oplevelser, hver enkelt festivalgæst har med sig selv og sine omgivelser, venner, kærester, mænd og koner. De oplevelser har imidlertid alle muligheder for at blive vakt til live, når man gennemlæser 240 intense sider fra den nyligt udgivne bog, skrevet af rockjournalist Uffe Christensen, krydret med hundredvis af billeder, taget af dels festivalens fotografer gennem årene, og lokale der har bidraget med masser af øvrigt stof.
Vi bringer her et uddrag af bogen, som handler om året 2006:
»Vi vil udskille os fra de andre. Endags-koncerter og den slags. For os handler det ikke bare om at score kassen men om helheden. Vi vil efterlade dybe indtryk, der fæstner sig i bevidstheden«.
Således sagde festivalleder Peter Møller Madsen blandt andet, da han præsenterede for 4 mio. kr. musik – det hidtil største musikindkøb i festivalens historie.
En god slat penge blev brugt på festivalens topnavn Simple Minds, der fra udlandet blandt andet fik følgeskab af Dan Baird And Friends of Georgia Satellites, Sky High og Kaizers Orchestra.
En gammel populær kending i Skalskoven, Sanne Salomonsen, blev nogle uger før festivalen ramt en alvorlig blodprop og blev erstattet af hele to navne: Tina Dickow og Outlandish. Disse fik fra Danmark følgeskab af blandt mange andre Magtens Korridorer, Kashmir, Saybia, Kim Larsen, Mew, Gnags og D-A-D. Og ingen festival uden Lars Lilholt og Johnny Madsen.
I forbindelse med præstationen understregede Peter Møller Madsen endnu engang, at festivalen også ønskede at præsentere både nye og skæve navne, og det blev understreget af, at Reservatet fik en ansigtsløftning. Ny udsmykning blev lagt i hænderne på Thorvald Odgaard, der lancerede sine farverige baldakiner mellem træerne. Desuden blev repertoiret på scenen strammet op, men årets største nyskabelse på den front var en helt ny scene: Rocktown.
Den nye scene, der blev designet af allesteds-nærværende »huskunstner« Thorvald Odgaard sammen med René Turre, sendte Måneskinsscenen og Miss Piggy på velfortjent pension, og fra scenen blev præsenteret en stribe rendyrkede rock-bands med tyske Bosshoss i front.
En anden nyhed i 2006 var etablering af et kirketelt ved siden af det store telt på campingsområdet. Læs mere om folkekirken på festivalen i afsnittet En hyggestund med Jesus.
Festivalen blev afviklet i det skønneste sommervejr tænkes kan, og publikum væltede ind. Torsdag alene 7.000 mennesker – det største antal gæster på en torsdag, og da det hele blev gjort op, kunne man - fordelt på de fire dage - notere et samlet antal gæster på omkring 27.000. Alene om lørdagen befandt der sig inklusiv hjælpere omkring 14.000 i Skalskoven. Intet under, at der fra dag ét var tryk på de nu fire campingområder: Campen, Camp Rolighed, Grøn Camp og Lux Campen.
De mange gæster skabte en omsætning på godt 15 mio. kr, og festivalen scorede et rekord-overskud på knap 550.000 kr., efter at foreninger havde fået deres andel, og efter at der var udbetalt støtte til diverse kulturelle formål i kommunen.
2006 var også året, da festivalen fik mere albuerum. Administrationen rykkede ud fra de trange lokaler ovenpå Torvecaféen og ind i nye lokaler på J. Petersensvej – lige nedenfor Skalskoven.
Efter festivalen parkerede man den karakteristiske campingvogn, som blev dekoreret af Thorvald Odgaard i 2002, udenfor som et vartegn for festivalen.
En efterårsaften blev den stjålet, og dagen efter blev den fundet totalt udbrændt på en mark ved Aggersund.
Festivalledelsen ærgrede sig voldsomt og var rystet over, at hærværksmænd kunne finde på at ødelægge den unikke vogn. Det samme var kunstneren.
»Noget personligt er gået tabt«, sagde han til Nordjyske. »Jeg håndmalede campingvognen i en weekend sammen med mine fætre og onkler på Nibe Autolak.«
I 2006 blev Nibe – og en lang række af landets øvrige festivaler ramt i solar plexus af den succes, Horsens havde med at arrangere endags-koncerter med rockens største stjerner. I starten var Horsens-arrangørerne momsfritaget, men den gik ikke mere – og SKAT bebudede, at ikke ret mange festivaler og lignende fremover skulle regne med momsfritagelse.
»Momsregistrering kan blive enden på flere festivaler, og det gælder også Nibe. Man skal være klar over hvor stor en kulturskat, man smadrer, hvis reglerne skal være så firkantede«, sagde en rystet Peter Møller Madsen.
Men så galt gik det ikke.
SKAT meddelte i 2007, at det hele handlede om at stramme reglerne gevaldigt op, men at festivaler, der kunne dokumentere, at størstedelen af evt. overskud går til almennyttige formål, ikke var i farezonen.
Dermed var Nibe Festival langt uden for farezonen, idet overskuddet går til almennyttige formål – blandt andet til byens mange sportsklubber, der festival efter festival stiller med arbejdskraft i Skalskoven.
Afgørelsen vakte stor glæde i Nibe, hvor man til gengæld nogle måneder senere skulle »face« den vådeste, koldeste og mest blæsende festival i Den Lille Fedes historie.
Bogen koster 250 kr., og kan købes lokalt hos Spar Nord Bank og via Nibe Festivals hjemmeside. 

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"