Time Export først med 100 pct. eldreven liftbil

Onsdag, 09/12/2009 23:52

Det verdensomtalte klimatopmøde bruges nemlig som anledning til at afsløre en verdensnyhed fra Time i Farsø; verdens første, serieproducerede 100 pct. eldrevne liftbil til arbejde med gadebelysning og vedligeholdelse af trafiklys.    
Inden den CO2 frie tur går til klimamessen i København, benyttede Time, torsdag i sidste uge, til at invitere kunder og pressen til ”release” af den nye billift.  

Det var folketingsmedlem og kommende borgmester for Vesthimmerlands kommune, Knud Kristensen(C), der klippede snoren og afslørede verdens første serieproducerede eldrevne liftbil.          
Produktion af eldrevne liftbiler i gang i Danmark
Danmark er med helt i front, når det gælder produktion af eldrevne liftbiler. Mens man andre steder i verden fortsat arbejder med at udvikle sådanne biler og foreløbig benytter kombinationen eldrevet lift og dieseldrevet bil, er en egentlig produktion af 100 pct. eldrevne liftlastbiler og liftkassebiler – med både eldreven lift og bil – i gang hos Time i Farsø.
Når man er så langt fremme hos Farsø-virksomheden, skyldes det, at man i løbet af 2009 har gearet op i udviklingsafdelingen og ansat flere ingeniører netop for at færdigudvikle den nye ”grønne” produktserie. Serien lanceres på Bright Green messen i Forum i dagene 12.-13. december.
Gennembrud for eldrift?
Selv om liftbiler er et nichémarked, kan man vel med nogen ret håbe på, at lanceringen af de første eldrevne modeller kan medvirke til et gennembrud for eldrift inden for erhvervsbiler. Hidtil har fokus været på personbiler, uden at der er kommet gang i en reel produktion.
At liftbiler, der bruges af elselskaber og kommuner, som har brug for at komme op i højden, bliver blandt de første 100 pct. eldrevne erhvervsbiler, ligger lige til højrebenet. Dels skal de som oftest kun køre inden for en mindre geografisk radius, hvorfor de 160 km, som en opladning rækker til, er tilstrækkelig. Og dels kører de det meste af tiden i byer, hvor den 100 pct. rene og CO2-fri drift og praktisk taget lydløse motor er et stort plus.
Ved et normalt dagsforbrug af liften går omkring 10 pct. af strømmen fra de to store batterier hertil, hvilket blot reducerer rækkevidden for kørsel til omkring 140-150 km.  
Vægtproblemer løst
Eldrevne køretøjer er tungere end dieseldrevne, og for at holde vægten nede på den nye eldrevne liftkassebil, har man bygget liftdelen i en let konstruktion med den bærende ramme i højstyrkestål og bagperronen i aluminium. Vægten er 3.300 kg, hvilket giver samme 200 kg nyttelast til personer og værktøj som på tilsvarende dieseldrevne liftbiler. Totalvægten på 3.500 kg betyder desuden, at personer med almindeligt kørekort må køre liftkassebilen.
Også valget af lithiumbatterier bidrager til at løse vægtproblemerne. I forhold til deres størrelse har lithiumbatterier en høj ydelse og fastholder samme høje ydelse hele tiden, indtil strømmen er brugt op.
Udover 3,5 tons totalvægt omfatter den ”grønne” serie også køretøjer med 4,2  - 4,6 - 7,5 - 10,5 og 12 tons totalvægt.
Investering tjent hjem på tre-fem år
Eldrevne liftbiler er dyrere i anskaffelse end dieseldrevne. Liften koster det samme, men selve elbilen er ca. tre gange så dyr som en dieseldreven. Til gengæld er ”brændstofforbruget” langt billigere. Desuden er der praktisk taget ingen sliddele i en elmotor, hvorfor den stort set er vedligeholdelsesfri. Tilsammen gør det, at merinvesteringen i det eldrevne køretøj kan tjenes hjem igen på tre-fem år, hvorefter der er tale om ren besparelse. Hertil kommer miljøgevinsten.
Time har allerede solgt én af de eldrevne liftbiler herhjemme, og yderligere to skal leveres til kunder i England og Skotland inden årets udgang.

Med lanceringen af den nye ellastbil, håber man hos Time at medvirke til et gennembrud for eldrift inden for erhvervskøretøjer. Hidtil har fokus været på eldrevne personbiler.

Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"