Utrygge trafiklokaliteter kortlagt i Rebild Kommune

Tirsdag, 08/12/2009 14:53

Med 430 borgeres rapporteringer af utrygge lokaliteter i trafikken, er Rebild kommunes omfattende trafikprojekt trådt et stort skridt fremad på vejen mod større trafiksikkerhed. 
Borgermodulet på Rebild Kommunes hjemmeside har været godt besøgt af borgere, der har ønsket at dele deres viden om utrygge vejlokaliteter. Der er blevet indtegnet røde kryds og strækninger på kommunekortet, og kommenteret på årsagerne til utryghed i trafikken. Desuden har kommunen modtaget godt 30 henvendelser i papirform, der også er blevet indtegnet, og dermed indgår i den samlede viden om kommunens trafikudfordringer. 
494 strækninger og 481 punkter udpeges af borgerne som utrygge. Disse er tæt fordelt omkring de fire større byer: Støvring, Skørping, Nørager og Terndrup, samt på de større veje mellem byerne. Og når årsagerne til utrygheden angives, så handler det i overvejende grad om høj hastighed og manglende cykelsti på strækninger, samt dårlige oversigtsforhold i punkter. Men også årsager som mange biler, farligt kryds og ”svært sted at krydse vejen” påpeges. 
 â€Bemærkelsesværdigt ved borgerundersøgelsen i Rebild Kommune er, at borgerne har peget på mange af de lokaliteter, som også dukker op i vores øvrige undersøgelser. Det vidner om, at kommunen har ret godt styr på, hvor trafikudfordringerne findes”, fortæller Thomas Rud Dalby fra Grontmij | Carl Bro, der er kommunens sparringspartner på projektet. ”Alt andet lige må manglen på ubehagelige overraskelser give Rebild en fordel, når de økonomiske midler til trafikudbedringer, skal strækkes.”
Af samtlige de lokaliteter, som borgerne har udpeget, udvælges 40-50 lokaliteter til besigtigelse i starten af det nye år. Her vurderes det, om fysiske ændringer af lokaliteten vil forbedre forholdene. Efter besigtigelsen udvælges 25 lokaliteter, der beskrives med reelle løsningsforslag og indgår i den pulje af projekter, som kommunen bør prioritere mellem at få løst i den kommende periode. De mange øvrige henvendelser vil blive taget op til undersøgelse i en senere pulje. 
Kigger man på statistik for henvendelserne på borgermodulet, så står aldersgruppen 25-54 år for 76 procent af alle henvendelser, og særligt kvinderne har været aktive ved tasterne. Derudover er blot 17 procent af besvarelserne kommet fra aldersgrupper over 55 år, og 6 procent fra børn under 15 år. 
- At børn og ældre ikke er så velrepræsenterede i undersøgelsen vejes op af vores øvrige tiltag. Vi har netop udført en tilgængelighedsanalyse i byerne, og er på vej med en elevvejsanalyse, der skal vise os de mest benyttede skoleruter. Alt i alt har vi sammensæt værktøjskassen, så den ender op i et samlet billede”, fortæller kommunens projektleder, Vej- og trafikingeniør Arne Holm-Hansen. 
Sammen med repræsentanter for Ældrerådet og Handicaprådet, samt en tilgængelighedsrevisor, har kommunen netop screenet de fire større byers gadebillede for utrygge elementer mellem ældre- og handicapboliger og de vigtigste byfunktioner. Det handler om at kortlægge eksempelvis uhensigtsmæssigt placeret gadeinventar og butiksudstyr, kantstensopspring, utildækkede flaghuller, mangel på krydsningspunkter og deslige.
Screeningen har givet en række inputs til næste gaderenovering, ligesom den vil munde ud i en skrivelse med generelle tips om tilgængelighed, som kommunen bør være opmærksom på i fremtidens byfornyelser.  
Ankomstarealer ved skolerne er et separat fokusområde. Med besigtigelserne af utrygge vejlokaliteter i starten af det nye år, tages også skolernes ankomstarealer i øjesyn. Derved kommer de også til at indgå i den samlede pulje af projekter, som ligger først for, når trafikmidlerne skal prioriteres. 
Derudover laves der en statistisk analyse af de mest befærdede skoleveje ved at sammenkøre elevernes hjemadresser med skolens beliggenhed og vurdere de ruter, som er mest hensigtsmæssige skolevej. 
Samtlige rapporter og projektbeskrivelser bliver tilgængelige på kommunens hjemmeside, efterhånden som de udarbejdes.ꆱ
Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"