Hvad har skotter under kilten?

Onsdag, 10/03/2010 09:29

AARESTRUP: Det var et af de mange spørgsmål, som 7. og 8. klasse fra Gregers Krabbe Friskolen stillede inden deres tur til Edinburgh i Skotland. Den ældste klasse tager på udlandstur for at opleve en anden kultur, høre og tale et andet sprog og for at få en fed oplevelse i deres sidste skoleår.
Det blev en super god tur! Det var hårdt med afgang næsten om natten fra friskolen, og selve flyveturen var en helt ny oplevelse for de fleste af de ti elever. Alle overlevede dog, og er enige om, at turen gerne måtte have varet længere end de fem dage.
Efter en køretur i en ægte dobbeltdækkerbus, blev vi indkvarteret i et lille hyggeligt victoriansk Guest House. Allerede ved ankomsten blev vi mødt af uforudsete problemer – hvordan åbnes en dør uden dørhåndtag! I Skotland bruger de dørknopper, som blot skal drejes lidt. Vi blev indlogeret på flotte værelser med egne badeværelser. Nogle af eleverne fik endda en dobbeltseng.
Det tog kun 20 minutter i rask gang, før vi var ved centrum, og så begyndte oplevelserne for alvor. Første stop var det imponerende Edinburgh Castle. En gigantisk borg, som rejste sig højt op over Edinburgh på toppen af en gammel vulkansk klippe. Der var kæmpe kanoner, de skotske kronjuveler, et kapel fra 1200-tallet og en lille kirkegård for soldaters hunde. Mætte af indtryk og god aftensmad (som alle selv bestilte på engelsk) blev alle puttet tidligt.
Tirsdag morgen kunne vi vælge mellem traditionel morgenmad og rigtig engelsk morgenmad med spejlæg, toast, pandekage, champignon, tomat, bønner og bacon. Mange var modige og kastede sig ud i det ukendte, og det smagte virkelig godt. Dernæst kørte vi udenfor byen for at besøge Det Skotske Minemuseum. Det var interessant at høre om kullets historie og betydning for Skotland. Men det bedste for eleverne var nok, da vi blev iført hjelme og blev ført under jorden. Vores guide havde selv som 15-årig begyndt at arbejde i minerne, så han kunne med alvor i stemmen fortælle om alle de farer, som er forbundet med minegange.
Tilbage i Edinburgh var vi på en kort visit på Writers Museum, hvor vi så klenodier fra Skotlands nationaldigter Robert Burns, Robert Louis Stevenson og Sir Walter Scott. Endelig blev det tid til at slippe eleverne løs på egen hånd. To og to travede de The Royal Mile tynd og mange butikker blev overdænget med spørgsmål og adskillige pund skiftede ejermand. Ingen elever for vild, og overalt blev de mødt med en venlighed, som de mener, at vi her i Danmark godt kunne lære noget af. En begivenhedsrig dag blev afsluttet med et besøg i biografen, som var sponsoreret af pensionistforeningen (ved amerikansk lotteri på Grundlovsdag). Hele klassen så ”Sherlock Holmes” – uden undertekster. Det var hyggeligt og godt for eleverne at opdage, at de faktisk godt kunne følge med i den engelsktalende film alligevel. De opdagede også at skotter elsker popcorn med sukker på. Det var lidt af en ubehagelig overraskelse for nogle, men til gengæld havde de en fantastisk skotsk sodavand ”Irn Bru”. Alle var enige om, at skotterne godt må eksportere den til Danmark.
Onsdag begyndte vi med en rask morgen travetur på en lille time for at besøge Dynamic Earth. Et splinternyt interaktivt museum for geologisk naturvidenskab. Vi blev sat i en tidsmaskine, som førte os tilbage til universets skabelse. Det var en stor oplevelse for alle! Vi oplevede vulkanudbrud, istid, regntid og til slut blev vi ført ud i det ydre rum.
Fra de højteknologiske blev vi senere på dagen vidne til middelalderlige afstraffelsesmetoder. Vi havde booket en underjordisk spøgelsestur, og det blev en både sjov og gyselig oplevelse. Vores fortæller mødte op i sort kappe og ægte kravat. Det satte en fremragende stemning, da han skulle bruge to frivillige til at få pisk – den ene blev nemlig skolens leder Palle Fogh! Vi hørte klamme, ulækre historier om Edinburgh i middelalderen, og blev endelig ført under jorden i nogle katakomb-lignende rum. Der var koldt og mørkt, og det eneste lys kom fra blafrende stearinlys. Der kom flere forskrækkede hvin undervejs på turen, så alle åndede lettet op, da vi kom ud i den friske luft igen! Efter den skræmmende tur blev det atter tid til at eleverne kunne vandre rundt på egen hånd. Mærkeligt nok havde det en meget opkvikkende effekt på alle deres fødder, som ellers var ømme og næsten ikke kunne tage et enkelt skridt mere. Dagen blev sluttet af med fælleshygge og spil på et af de store værelser i vores Guest House.
Tidlig torsdag morgen kom vi lidt sent af sted, og vi måtte nærmest småløbe hele vejen op ad bakke for at nå vores turbus. Der blev dog rigelig tid til at slappe, hvile fødderne og få pusten for vi havde udsigt til en 12-timers bustur. Et af de største ønsker fra eleverne var at komme til at se den berømte Loch Ness. Selve søuhyret hævdede eleverne, at de havde med helt fra Danmark i form af deres lærer Iben Leth Jensen! Det var en stor oplevelse at se landskabet ændre sig fra lavland til højland. Vi vinkede til Skotlands højeste bjerg Ben Nevis, hvis sneklædte tinde lyste i solskinnet. Ved Loch Ness så ingen af os selve monsteret, men vi fik et sus af klanfejderne ved Urquhart Castle og så en rigtig trebuché. Undervejs hørte vi sækkepibemusik og skotske ballader i bussen. Buschaufføren fortalte hele Skotlands historie på klingende skotsk undervejs, selv et par eder på gælisk kom frem. Det var en underholdende, men lang tur, så vi var alle meget trætte, da vi endelig nåede frem til Edinburgh igen. Vi sluttede dagen af med at spise på en fin italiensk restaurant, hvor alle selv læste menukort og bestilte.
Hele fredag gik med hjemtransport, og endelig blev vi i Aalborg lufthavn mødt af glade (og veludhvilede?) forældre, som viftede med flag og hoppede af glæde over at se os igen. Det var en super god tur, med tolerabelt vejr (ingen snestorm, som i Danmark), dygtige og velopdragne elever. Alle har fået ekstra oplevelser i bagagen, enten i form af begejstring over de seje biler i Skotland, personlige sejre ved at overkomme flyveturen eller ved at kunne begå sig på et fremmed sprog.
Ordet er dit
CAPTCHA
Vi har brug for din hjælp til at forhindre spam, det eneste du skal gøre er at sætte flueben ved "Jeg er ikke en robot"